Advertising

Home Repülős, Helikopteres és Űrhajós játékok Szuperhősös játékok Lányos játékok Rajzfilmes játékok Rajzfilmek

A tengeralattjárók típusai

tengeralattjáró, uboot, vadász-tengeralattjárók, harcászati tengeralattjárók,

A tengeralattjáróknak alapvetően 4 típusát különböztetjük meg.

Vadász-tengeralattjáró
Ezek jellemzően dízel-elektromos meghajtással rendelkeznek, de a nagyobb és újabb típusok már nukleáris meghajtásúak. Az USA haditengerészete az egyedüli, ahol nincs hadrendben a dízel-elektromos meghajtás, itt kizárólag a nukleáris meghajtású tengeralattjárókat alkalmazzák. A vadász-tengeralattjáróknak három fő változata van, plusz a nukleáris meghajtásúak.
Parti őrszolgálat
400-600 t vízkiszorítású, kisméretű, kevés fegyverzettel ellátott hajók. Méretüknél fogva kicsi a hatótávolságuk és alacsony műszerezettséggel vannak ellátva.
Közepes hatótávolságú
900-1300 t a vízkiszorításuk. Komolyabb fegyverzettel, de alacsony hatótávolsággal rendelkeznek.
Nagy hatótávolságú
1600-3700 t vízkiszorítással rendelkeznek. A jelenlegi hajók többsége ebbe az osztályba tartozik.
Nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjáró
2500-9000 t a vízkiszorításuk. Szinte korlátlan a hatótávolságuk, 1954-óta létezik ez az osztály. A nagyobb országok haditengerészetében vannak hadrendbe állítva. Komoly erőt képviselő fegyverrendszert alkotnak.

Hadászati ballisztikusrakéta-hordozó tengeralattjárók
A vízkiszorításuk 2850-25000 t. 1955-ben a Szovjetunióban készítették az első ilyen típusú tengeralattjárót. Ezek a típusok kizárólagosan nukleáris meghajtással rendelkeznek és 16-24 rakétát képesek a fedélzetükön szállítani. A rakéták több töltetett képesek célba juttatni, töltetenként különböző célpontokra. A tengeralattjáró a víz alól képes indítani a rakétákat, ellenőrzésük és a felderítésük nehéz. Szinte a tökéletes fegyverrendszer megvalósulásai.

Harcászati robotrepülőgép-hordozó-tengeralattjárók
A vízkiszorításuk 3000-14000 t. Az 1950-es években kezdték el fejleszteni ezt a típust, de a programot törölték. 1974-ben vették ismét elő, ekkor viszont már sokkal korszerűbb Tomahawk rendszerrel. Először a torpedóvetőből lehetett indítani, majd később külön tartályokban helyezték el, külön indítóállásokkal. Ennek meg van az az előnye, hogy nem kellett új típust fejleszteni és építeni, mert a meglévő Los Angeles osztályú vadász-tengeralattjárókra építették rá.
Az oroszok másképpen közelítették meg a problémát. Külön osztályt hoztak létre, dízel-elektromos meghajtással és csak a vízfelszínen lehetett indítani. Persze már ott is nukleáris meghajtásúak és képesek a felszín alól is indítani a rakétákat.

Különleges tengeralattjárók
Sokféle különleges tengeralattjáró létezik amit a harcászatban használnak, de két típusról szeretnék említést tenni. Ezeket a tengeralattjárókat a kivonásra szánt vadász, vagy rakétahordozó-tengeralattjárók átalakításával készítik.
A DSRV és a hordozó tengeralattjárója
A hordozó az esetek döntő többségében vadász-tengeralattjáróból alakítják ki. A mély merülésű tengeralattjáró (Deep Submergence Recovery Vessel DSRV) küldetése, hogy a bajba jutott hajók legénységét kimentse. Bármilyen menekülő kijáratra képes rácsatlakozni és egyszerre 24 embert képes kimenteni. Ez az amerikai DSRV. Az oroszoknak is van hasonló eszközük, de valószínűleg nem működik megfelelően, hiszen a Kurszk katasztrófájánál nem vetették be.
Ezeknek a tengeralattjáróknak nagyobb terhelést kell kibírniuk, mint a szolgálatban lévők, hiszen, ha mélyebbre merül a bajba jutott hajó, akkor meg kell tudni közelíteni.
A SDV és a hordozó tengeralattjárója
A hordozót főleg ballisztikusrakéta-hordozó hajóból alakítják ki. Az SDV feladata, hogy a katonákat a célhoz közel juttassa és az utolsó szakaszt víz alatt úszva teszik meg.

hirdetés


képek